Wednesday, September 11, 2013

Pisang Tanduk

Tak rugi kalau kita berbudi kepada tanah. Itu yang selalu dinyatakan oleh orang dulu-dulu. Kalau ada ruang, manfaatkan dengan bercucuk tanam. InsayaAllah ada hasilnya nanti.

Saya pernah nukilkan tentang berbudi kepada tanah di sini.

Semalam luangkan sedikit masa untuk tinjau-tinjau perkembangan pokok pisang tanduk di depan rumah.

Hasilnya, buah pisang hampir masak. Mungkin dalam seminggu dua lagi dapatlah digoreng atau yang seangkatan dengannya. Ada 18 biji pisang tanduk. Hasil yang membanggakan.

Sudah hampir masak
Dan dalam masa yang sama, pokok yang ke dua pun dalam proses mengeluarkan buah. Yang ni tak tau berapa biji akan dihasilkan. Berbaloi rasanya.

Jantung pisang
Saya kongsikan gambar jantung pisang tanduk. Saya pasti ramai yang tidak pernah tengok. Saya sendiri pun baru pertama kali tengok. Tak sama dengan jantung pisang yang lain. Cukup unik.

Nantikan saya akan update kemunculan buah pisang tersebut.

No comments:

Post a Comment